Etiketter

, , , ,

Image

Jag gör inte pajer så ofta fast jag tycker det är jättegott.
Beror antagligen på den bristande genomslagskraften den fått hos den yngre publiken här hemma. Nu var en av dem inte hemma idag så nu gällde det att smida medans järnet var varmt och de inte kunde gadda ihop sig…

Dessutom har jag fått dessa ljuvliga ägg av bästa kusinen ❤
Eller från hennes höns snarare 😉 Och de vill jag ju frossa i nu såklart!
Image

Idag valde jag att ha bl a fetaost och sucuk i pajen.
Sucuk är en jättegod korv som jag köpte med mig när jag var i Hötorgshallen sist.
Det finns ett ställe i Hötorgshallen som säljer himmelskt god turkisk ”take away-mat” som heter Bosphorus.
Där kan man bland annat köpa sucuk. God, smakrik korv som är perfekt att ha i grytor och i pajer tex.

Det fiffiga med pajer är ändå att man har i vad man vill.
Nedan ser ni vad jag hade i idag.

Image

Pajdeg:

2 dl vetemjöl
1 dl grahamsmjöl
150 smör
2-3 msk vatten
0,5 tsk salt

Fyllning:

3 ägg
2,5 dl standardmjölk
2 krm salt
1 krm nymalen svartpeppar
200 g fetaost
1 sucuk uppskuren i 3 mm tjocka skivor
6-8 st cocktailtomater, skurna mitt itu.
5-6 st skivor rökt skinka i strimlor

Ruccolasallad till garnering

Sätt ugnen på 200 grader.
Blanda ihop alla pajdegsingredienser till en deg.
Kavla ut degen och tryck sedan ut den i en pajform.  (Jag kavlade inte ut degen idag utan bara tryckte ut den i formen och… ja det syns ju…  Men det påverkar ju inte smaken i alla fall.)

Stick hål över botten av pajdegen med en gaffel. Förgrädda pajdegen i 5-10 min.

Fyll sedan pajskalet med valfri fyllning. Och häll sedan äggstanningen över och grädda pajen i 40-45 min i 180 grader.

Smaklig spis!

-Jag nämnde tidigare att jag såg den härliga filmen The secret life of Walter Mitty i fredags.
Det har resulterat i att jag hela helgen har lyssnat på gammal musik av David Bowie. 
Woaw vilken musik han gjorde…

Jag fick en trådlös högtalare när jag fyllde år och för närvarande är den placerad i köket.
Så nu poppas det fint mellan våffel- och pajgräddningar… 😉