Etiketter

, ,

Image

Det här har jag varit sugen på länge. Jag gillar ju maträtter man kan förbereda (gärna dagen innan) och det här är en sådan rätt.
Nudelsalladen blir godare om den blandas ihop med mangosalsan dagen innan och får stå i kylen tills det är dags att steka upp kycklingen innan servering.
Den här rätten är mer åt det kalla (ljumma) hållet bortsett från att den nystekta kycklingen är varm när den läggs över nudelsalladen.
Cashewnötterna som jag strör ovanpå det hela har jag rostat i ugn innan. Jag föredrar att rosta naturella cashewnötter istället för att använda torrostade.

Nedan får ni ingredienserna som jag använt och i vilken ordning jag gjort salladen men måtten… hm.. där överlåter jag till er att moderera efter smak.
Jag älskar koriander och har i massor tex. men det kanske inte alla är lika förtjusta i etc.

Till 2 -3 port.

1 paket äggnudlar
3 kycklingfiléer, putsade
1 st mogen mango

Cocktailtomater 5-6 st
1 kruka Koriander
1 rejäl näve cashewnötter, rostade i ugn innan
Japansk soya
Saften ur 2-3 limefrukter
Sesamolja
Fisksås
Mango chutney
(Granatäppeljuice)


Dag 1 alt. på förmiddagen om salladen skall ätas till middag:

Koka upp äggnudlarna enligt anvisning. Låt de rinna av när de kokat klart och häll upp dem i en större skål. Häll på lite sesamolja så att de inte klibbar ihop samt japansk soya efter smak. (Jag använde en mildare japansk soya till detta så att inte soyan ”tar över helt”.)

Mangosalsan gjorde jag så här fast utan avocado och jordnötssmör den här gången.
Däremot hade jag i en slurk granatäppeljuice i salsan för att få upp syrligheten ett snäpp.

Blanda ihop den färdiga mangosalsan med nudlarna och tillsätt japansk soya, fisksås och pressad lime och hackad koriander efter smak.
Ställ in skålen täckt med plastfolie eller lock och låt stå i kylen ett par timmar. Nu är det mesta gjort.

Rosta cashewnötter i ugnen, strö över lite flingsalt på dem och skaka runt ibland så att de blir jämnrostade.

Dag 2 eller när det är dags att äta salladen:

Ta ut skålen med den marinerade nudelsalladen ur kylen och låt stå framme en stund så att den inte är iskall.
Skär kycklingfiléerna i lagom stora munsbitar och stek upp dem i smör först och tillsätt sedan lite sesmaolja, 1 msk mango chutney, japansk soya, rostade seamfrön och låt dem få en vacker färg.
Gör ett stickprov om du är osäker och skär upp en av de större bitarna och se till att kycklingen inte är rå inuti.

Lägg upp en lagom portion nudlar i en djup skål, fördela kycklingbitar över, delade cocktailtomater, rostade cashewnötter, mera rostade sesamfrön och lite korianderblad.

Ät och njut 🙂

Image

Måste tipsa om en film jag såg igår, The secret life of Walter Mitty, så bra!
En film helt i min smak i alla fall och med underbara skådespelare ❤

Ha en fortsatt härlig helg!