Etiketter

, ,

Även kallad Norrlandskaka.

Jag plöjer vidare bland alla mina sparade oprövade recept.
Idag kom turen till den här kakan. Det här receptet har jag haft sparat i många år och sneglat på åtskilliga gånger men inte gjort förrän idag.
Nu ställer jag mig själv en enda enkel fråga och det är VARFÖR?? Kanelälskare som jag är. Mamma mia vad god den var!!
Och den ledde mig dessutom till den här superfina bloggen LANTLIF.
För det var härifrån receptet kom när jag hittade det i en tidning.

Image

Image

Image

Recept på Mjuk kanelkaka / Norrlandskaka:

2 ägg
2 kkp socker
1 kkp mjölk
75 g smält smör
2 kkp mjöl
2 tsk bakpulver
4 tsk kanel

Fyllning:

1 äggula
50 g smält smör
2 dl florsocker
2 tsk vanillinsocker

Florsocker och ev bär till garnering om man vill.

Sätt ugnen på 175 grader. Smöra och mjöla en form, gärna med löstagbara kanter.
Vispa ägg och socker pösigt. Tillsätt mjölk och smält smör.
Blanda de torra ingredienserna för sig innan du vispar ner dem i smeten.
Grädda kakan i 30-40 min på nedersta falsen.

Blanda ingredienserna till fyllningen medan kakan svalnar. Dela kakan och bred ut fyllningen.
Sikta florsocker över kakan innan servering.

Ät och njut ❤