Etiketter

På Valhallavägen i Stockholm ligger ett soppställe som heter Soppatorsk och i jämförelse med den benämningen är min titel på detta inlägg supertorr.
Jag är bättre på mat än på vitsar…

Hursomhelst så älskar jag soppor men gör dem alldeles för sällan själv.
Igår gick jag igenom gamla sparade recept och fastnade för detta. Jag har sneglat på det då och då men inte gjort det förrän nu.

Receptet är kopierat rakt av från ett avsnitt av ”Halvåtta hos mig”, och hette i det programmet  ”En grön dröm” och serverades som en förrätt tror jag.
Här blev den till en varmrätt med två ägghalvor i och en smörgås till. 
En mild och jättegod soppa som jag kommer att göra igen.
Image

Recept:

8 dl vegetarisk buljong
2 dl grädde
1 st hel vitlök, skalad
1 st rejäl knippa bladpersilja
ca 1 msk kalvfond (la jag till)
Salt och peppar efter smak

Koka vegetarisk buljong, grädde och vitlöksklyftor tills vitlöken är mjuk.
Häll hälften av soppan i en mixer med grovhackad bladpersilja.
Mixa till en slät grön soppa. Tillsätt sedan resten av soppan och mixa igen.
Smaka av med salt, peppar och kalvfonden.

Jag kokade som sagt ägg och delade på mitten och la i tallriken för att det skulle mätta mer.
Man kan med fördel ha krutonger till den här soppan också. Och kanske skippa ägget då.
Ni får känna er fram.

Ha en härlig fredag!