Etiketter

, ,

Jag skulle kunna leva på hemgjorda vitlökskrutonger. De har allt. Knaprighet och ljuvlig smak.
De är perfekta att ha i en sallad, det blir lite mer mättnadskänsla.

För övrig så går jag en kamp emot den bitande kylan vi har nu. Jag rustar mig allt vad jag kan.
Med vitaminer, god mat, brasor och annat som värmer.
Jag var inte sugen på vinter i år, gärna ett annat år men inte i år.
Trots att vi igår gjorde något jag älskar. 
Åkte pulka och åt grillad korv och drack varm choklad till.

Den här varma kycklingsalladen åt vi till middag i kväll.
Image

Till kycklingsalladen hade jag:

Kycklingfiléer
Isbergssallad
Cocktailtomater, blandade sorter
Parmesan
Rostade sesamfrön
Lite pladpersilja till garnering

Vitlökskrutonger:

Surdegsbröd/ciabatta
Persilja
Vitlök
Smör och olivolja
Salt och nymalen svartpeppar

Till aubergineröran hade jag:

3 msk grillad mosad aubergine på burk 
1/2 dl matlagningsyoghurt
1 msk citronsaft
1 vitlöksklyfta
1 msk tahini
1 st vitlöksklyfta pressad
1 nypa salt

Först fördelade jag sköljd isbergssallad på ett större fat. Därefter la jag upp skivade cocktailtomater.
Sedan delade jag kycklingfiléerna i flera delar till avlånga längder och stekte dem i smör. Saltade och malde svartpeppar över.
Tog upp dem och fördelade dem över salladen och tomaterna. Hyvlade därefter parmesan och la på.
Sist tog jag vitlökskrutongerna som jag delat i tärningar och smör- och olivoljestekt tillsammans med pressad vitlök och hackad persilja och fördelade runt om på fatet.
Allra sist strödde jag rostade sesamfrön över hela rätten.

Till aubergineröran så blandade jag ihop grillad aubergine på burk, matlagningsyoghurt, citronsaft, pressad vitlök, tahini och en liten nypa salt. Hällde upp röran i en skål och serverade till salladen.

Den här fina pläden fick följa med hem idag. Jag är helt förälskad i den.
Kommer att bli min bästa kompis med all säkerhet 🙂
Image

Matchar min vitaminbomb som jag preppat med yoghurt, hallon, blåbär, en skvätt svartvinbärssaft samt en slurk Blutsaft.
Image