Etiketter

, ,

Har haft en av de skönaste helgerna på länge, nästan helt obokad sånär som på ett kalas som Sebastian skulle gå på.
Men i och med det kom jag ut på en välbehövlig promenad i det vackra vinterlandskapet.

I lördags gjorde jag en mycket efterlängtad rätt. En sådan där favoriträtt som hör hemma på prispallen.
Jag insåg då att det var rätt längesedan jag gjorde den och jag förstår verkligen inte varför. Den är ju såå god!

Image
(Den kunde ha varit något mera rosa men det blev gott ändå.)

Lammytterfileéerna skall först putsas och seden peppras med nymalen svartpeppar. Därefter bryner jag dem i smör i stekpannan runtom tills de fått en liten lätt stekyta. 
Sedan sätts de in i ugnens nedre del som är uppvärmd till 200 grader i ca 10-15 min. De skall ha en innertemperatur på 58-70 grader, använd en stektermometer. Ta ut dem och slå in i folie och låt dem vila. Skär upp i skivor när det är dags för servering.

Risotton gör jag enligt anvisning på paketet, snålar ej med vin eller parmesan.

Balsamicoskyn, grundrecept till ca 4 port.

1 dl rött vin
1 dl balsamicovinäger
2 msk honung
1 msk kalvfond

Häll rödvin, balsamicovinäger, honung och kalvfond i en kastrull och låt koka ihop tills hälften återstår. Då är såsen klar och bör serveras omgående. Annars kan den bli hårt karamelliserad. Då är det i och för sig bara att värma på den lite så löser den upp sig igen.

Det här är en supergod rätt. Det gäller bara att planera den lite då både risotton och balsamicoskyn skall serveras direkt när det är klart.
Lite ruccolasallad till så blir det helt perfekt 🙂