Etiketter

, , , , ,

När jag läste igår om Golden Globe Award 2014 och deras meny tog mina smaklökar ett stort glädjeskutt.
Framförallt när det gällde förrätten som gästerna bjöds på. 
Så här stod det:

”Förrätt: Grillad aubergine med hummus på soltorkade tomater och pinjenötter. Serveras på en grillad tomathalva. Till detta även paprika, fetaost, granatäpple, örter, olivolja och grillat pitabröd, samt ­grillad kronärtskocka med tabbouleh och tahini.”

Alltså, hur gott låter inte det här??

Nedan är min tolkning av den här förrätten utifrån de ingredienser som anges ovan, deras såg säkert inte alls ut så här.
Men Himmel vad gott det var!!
(Dessutom är den vegetarisk vilket jag vet att många uppskattar.)

Image
( Jag valde att grilla tomaterna jag hade hemma istället för att ta soltorkade)
Image

Jag använde grillad aubergine (mosad) på burk som jag sedan blandade ihop med tahini , grillade cocktailtomater, citronsaft, pinjenötter, lite matlagningsyoghurt och lite salt.

Måtten jag körde på här var: 150g grillad aubergine på burk, 150g grillade tomater, 1 msk pinjenötter, 2 msk tahini, 1 msk citronsaft, 1 msk matyoghurt och salt efter behag.

Sedan grillade jag halva tomater, inlagda kronärtskockshjärtan, fetaost, pitabröd och grön paprika i ugnen tills de fick fin färg. Noga passning krävs då det tar olika tid för olika råvaror!

Tabboulehn gjorde jag så här.

Hur jag fick ut granatäppelkärnorna ur granatäpplet är en historia för sig…

När jag la upp rätten började jag med att lägga tabboulehn i botten på assietten.
Därefter tomathalvan och på den la  jag aubergine- och tomathummusen och toppade med grillat kronärtskockshjärta.

Sedan la jag grillad fetost, grillat pitabröd samt grillad grön paprika (där jag först tagit bort det yttersta skalet efter grillningen) runt om på tallriken.
Allra sist strödde jag rikligt med granatäppelkärnor runt och ringlade lite olivolja över.

Den här förrätten rekommenderar jag varmt, även om det är lite pyssel innan.

D30_6493 2

❤❤❤