Etiketter

, ,

Jag älskar risotto och jag älskar saffran så därför fick det bli saffransrisotto med räkor och grön sparris till middag idag.
Till oss vuxna i alla fall 🙂

Någon liknande slags risotto åt jag för flera år sedan på Le Rouge i Gamla stan och den var så god.
Den godaste risotton som jag ätit ute annars var i Paris för några år sedan. Dessvärre minns jag inte riktigt vad som var i den, bara att den var så fantastiskt god.
En mindre bra risotto åt jag i Florens förra året och jag undrar fortfarande om risottoriset överhuvudtaget hade kokats.
Det knastrade fint mellan tänderna där kan jag säga…

Så här blev dagens safrransrisotto i alla fall. Riktigt god!
Image

Image
 

Jag gjorde risotton enligt anvisningen på paketet och använde då Arborioris.
Det enda jag gjorde utöver var att tillsätta en påse saffran när jag fräst löken och tillsatt riset.
Sedan var det bara att tillsätta det vita vinet och låta det ånga klart och röra om hela tiden.
Därefter i med  buljongen och fortsätta röra tills riset fått lagom tugggmotstånd.
Sedan i med den rivna parmesanen och omrörning. (En skvätt olivolja också.)
Sist smaksättning av salt och nymalen svartpeppar.

Risotton serverades direkt tillsammans med räkor, grön sparris, lite cocktailtomater och lite ruccolasallad.
(Jag tycker att det blir fräschare att lägga till tillbehören efteråt och inte blanda i dem i den varma risotton.)

Ha en skön kväll!