Etiketter

Vår 11-åring kom i fredags hem med ett helt gäng med små brodyrtavlor som hon gjort i skolan. 
De var jättefina allihopa.
Tålamodet att sitta och brodera har hon i alla fall inte ärvt efter mig…
Den nedan tyckte jag var så julig och fin. Passar bra så här 2:a advent 🙂

Image

Igår gjorde jag bruschettas/crostinis som jag gillar att göra eftersom variationen på dem är oändlig.
Den här gången blev toppingen en blandning av kronärtskockshjärtan, pärltomater, vitlök, olivolja och riven parmesan. Salt och peppar också såklart.
Under den här blandningen strök jag först på ett tunt lager salviakräm (crema di salvia) på de skurna brödskivorna.
Image
(Så här såg de ut innan de åkte in i ugnen.)

Jag beskriver gärna hur jag gjorde dem men måtten blir värre att ange. Jag bara blandade på och smakade av.
Ingrediensrena till toppingen är alla så milda att det liksom inte går att överdosera. Det ska vara vitlöken och pepparn då, men där får förnuft och känsla råda…

Konserverade kronärtskockshjärtan minus lagen (hackade och avrunna i durkslag)
Pärltomater (hackade)
Olivolja
Vitlök (pressad)
Parmesan (riven)
Salt och peppar
Lite pressad citron hade jag tagit om jag hade haft hemma
Cream di salvia
Baguette (gärna lite grövre, bageribakad)

Sätt ugnen på 200 grader.
Skär upp brödet i skivor och lägg dem på en bakplåtspapperklädd plåt.
Låt lagen från kronärtskockorna rinna av och hacka dem sedan i grova små bitar. Hacka även pärltomaterna i grova bitar.
Blanda ihop.
Tillsätt olivolja, pressad vitlök, (ev citronsaft) och salt och peppar efter smak och smaka av!
Bred ett tunt lager salviakräm på bröden, fördela tomat- och kronärtskocksblandningen på bröden och riv sedan parmesanost över.
Grädda i ugnen ca 5-7 min eller mer. Beroende på hur du vill att de ska se ut.
Det ska i alla fall dofta av vitlöken 🙂

Njut dessa som en förrätt eller som tilltugg till drinken eller kanske till glöggen.
Image

Ha en fortsatt fin 2:a advent!