Etiketter

Jag skulle inte kunna tänka mig en julafton utan den här gravade strömmingen.
Inte en påskafton eller midsommarafton heller för den delen.
Image
Jag älskar den här strömmingen!
Detta recept är ett utav mina allra käraste. Jag har fått det av min svärmor.
Och självklart ska ni få det också 🙂

Eftersom jag inte har gjort den här rätten ännu inför den här julen, det är lite för tidigt, så har jag ingen bild på den.
Den ser helt enkelt ut som gravad strömming i sås skall göra!
För även om det står ovan att man skall servera filéerna för sig och såsen för sig så gör jag aldrig så.
När strömmingarna har legat i första lagen klart och såsen är gjord så blandar jag ihop allt försiktigt och lägger det sedan i en glasburk med tätslutande lock.

Här kommer måtten:

15 medelstora strömmingar

Senapslagen
2 tsk svensk senap
1,5 msk socker
0,5 krm vitpeppar
1,5 tsk salt
1, 5 dl olja (ej olivolja)
1,5 dl matättika (1,5 dl tas ur följande blandning: 1 dl ättikssprit och 3 delar vatten)
dill

Sås att blanda ihop de gravade strömmingarna med:
150 g majonnäs
2 dl yoghurt eller gräddfil
1 msk svensk senap
0,5 – 1 finhackad gul lök
Klippt dill

Gör enligt beskrivningen i bilden ovan.

Lycka till!

Det ska ju tydligen komma en hel del snö om några dagar.
Då kanske det här kan vara något??
bild kopia 10

Inget jag rekommenderar till strömmingen dock…;-)