Etiketter

, ,

Igår fick jag smaka på en pesto gjord på gröna ärtor och olivolja smaksatt med vitlök, salt och peppar. Och den var så god.
Idag har jag gjort min egen variant på den.
Jag rostade även några skivor bresaola i ugnen och hade som komplement.

Image

Jag tinade ärtorna enl. paketets anvisning.
La dem sedan i mixern tillsammans med hackade hasselnötter som jag också rostade i ugnen innan. (Här kan man självklart välja solrosfrön, pumpafrön eller något annat alternativ istället.) Rostningen sätter lite mer prägel  på smaken så satsa på det.
Tillsätt sedan olivolja, riven parmesanost, citronsaft och smaksätt med salt och peppar.
Mixa ihop allt och servera till nykokt pasta och garnera med rostad bresaola (bresaolachips) och några soltorkade tomater tex.

Ungefär dessa mängder använde jag:
3 dl tinade gröna ärtor
drygt 1/2 dl hackade hasselnötter som jag rostade i ugnen en stund.
ca 3 msk olivolja
1 stor näve riven parmesanost
ca 2 msk citronsaft
Salt och peppar efter behag – jag valde svartpeppar

Till garnering:
Soltorkade coocktailtomater
Bresaola i skivor som jag först rostade i ugn på hög värme på en bakplåtspapperklädd bakplåt
Rostade sesamfrön