Etiketter

,

Bakom den här dörren har det idag bakats pepparkakor för fulla muggar:
Image

Vår 7-åring har tjatat i veckor om att han vill baka pepparkakor och idag blev det så 🙂

När det kommer till mig och pepparkakor är det två saker som gäller:
1. De skall bakas på hemgjord pepparkaksdeg.
2. Degen måste vara gjord efter min farmors recept.
Köpepepparkakor duger ej för mig, pepparkakssnobb som jag är 😉

Jag tror att våra pepparkakor är mildare än andras och att det är därför jag älskar dem så mycket.
När jag har jämfört vårt recept med andra recept ser jag att skillnaden är att det skall vara brunt farinsocker i vår deg och att kardemumman uteslutits.
Jag gillar kardemumma jättemycket men i min pepparkasdeg skall den inte vara.
Till min stora lycka älskar båda barnen dessa pepparkakor också.
Så jag räknar kallt med att de för det här pepparkaksreceptet vidare ❤

Image

Roligt att kungen fick vara med på ett hörn tycker jag…
Image

Jo en viktig sak till. När degen är gjord bör den förvaras i frysen ett par dagar innan den tas ut i god tid för att användas.
Då blir den perfekt att hantera. 
Jag bakar aldrig på nygjord deg!

Farmor Anna-Lisas pepparkakor ❤
250 g ljus sirap
250 g brun farin strö
250 g smör
2 små ägg
10 dl vetemjöl
1 msk mald nejlika
1 msk mald kanel
1 msk mald ingefära
1 msk bikarbonat

Koka upp sirapen och häll den över farinsockret och smöret (som du delat i bitar).
Rör tills massan har svalnat. (Jag använder min hushållsassistent till den här degen.)
Tillsätt äggen och kryddorna. 
Blanda bikarbonaten med större delen av vetemjölet. Tillsätt inte allt mjöl på en gång utan fördela klokt.
Arbeta degen tills den släpper kanterna på bunken.
Fyll en plastform med degen och ställ in i frysen ett par dagar.

När det blir bakdags, ta fram degen så att den är sval men inte fryst.
Grädda sedan i ca 220 grader i 4-5 minuter, beroende på ugn.
Här krävs passning för det kan gå väldigt fort!!
Låt kakorna sedan svalna på galler. 
Ät och njut!