Den här lasagnen är en favorit hemma. Den är gjord på ett lite annorlunda sätt men blir väldigt god och saftig.  Den är inte gjord med den klassiska bechamelsåsen. 
Fick den hos en väninna för ett par år sedan och har gjort den flera gånger sedan dess.
I vanlig ordning har jag gjort om receptet lite, det gör jag alltid med alla rätter.
Jag fyllde en större form i kväll och det räcker till minst 6 port. och receptet är därefter.
Image
Ingredienser till tomatsåsen:
2 förpackningar krossade tomater à 500g/st
2 msk tomatpuré
3 vitlöksklyftor
1 msk torkad basilika 
1/2 msk torkad oregano
2-3 msk rödvin
1/2 msk socker 
Chiliflakes (om man vill ”hotta upp” rätten lite)
2 dl vispgrädde
2 dl matlagningsgrädde
Salt, peppar och vitlökssalt till smaksättning
Smör till stekning

Ingredienser till köttfärsen:
1 liten gul lök
2 vitlöksklyftor
1,2 kg köttfärs
1/2 msk torkad basilika
1/2 msk torkad oregano
2 tsk paprikapulver
Salt, peppar och vitlökssalt till 
smaksättning
Smör till stekning
Lasagneplattor (Jag använder färska lasagneplattor.)
Riven ost 2-3 dl, gärna med lite smak på.

Jag brukar börja med tomatsåsen så får den stå och vila sig och dra åt sig av alla smaker.
Börja med att bryna de pressade vitlöksklyftorna i smör lite lätt (får inte bli bränt) och tillsätt ganska snabbt de krossade tomaterna och låt putta ihop ett par minuter. (Jag använde mig av en större gryta idag, inte en stekpanna.)
Tillsätt sedan tomatpuré, torkad basilika, torkad oregano, rödvin, socker, ev. lite chiliflakes och låt koka ihop i 10 min.
Blanda därefter i 2 dl vispgrädde och 2 dl matlagningsgrädde och låt sjuda ytterligare 10 min. Smaksätt under tiden med salt, peppar och vitlökssalt. Låt sedan tomatsåsen stå och ”vila”.

Fortsätt sedan med köttfärsen.
Finhacka den gula löken och bryn den i smör tillsammans med de pressade vilöksklytorna.
Snabbt därpå skall all köttfärs i och brynas ihop med löken och vitlöken. Tillsätt torkad basilika, torkad oregano och paprikapulver. Låt  detta puttra ihop ett par minuter och smaksätt sedan med salt, peppar och vitlökssalt och ställ stekpannan åt sidan.

Smörj en större form och börja sedan varva med tomatsås, lasagneplattor och köttfärs etc. och toppa med riven ost.
Grädda sedan i 200 grader i ca 30 min eller tills lasagnen har fått en fin yta och ser ut som en lasagne ska göra.
Servera med en god grönsallad till.
Smaklig spis!