bild

underbart goda knäckekex.
I somras blev jag bjuden på dem och åt hejdlöst. De är såå goda.
Den här typen av knäckekex som jag kallar dem har blivit mer och mer populära.
De säljs på bagerier och i välsorterade mataffärer oftast förpackade i fina cellofanpåsar.
Jag har även provat hembakade tidigare men inga slår dessa (enligt mig).

Igår fick jag äntligen receptet och här kommer det:

Margaretas Knäckebröd
1, 75 dl grovt rågmjöl

1, 75 dl havregryn
0,75 dl sesamfrön
1 dl solroskärnor
0,5 dl kruskakli
0,5 tsk salt
0,5 tsk honung
3,5 dl ljummet vatten

Blanda allt i en bunke. Pensla ut olja på bakplåtspapper på en plåt alt. långpanna.
Bred ut smeten så jämnt som möjligt.
Strö ev. rosmarin/flingsalt över och ”kavla in det”.
Grädda sedan 10 min i 175 grader.
Skär sedan i bitar och grädda vidare i 30 min. (Ev längre om era blir lika tjocka som mina blev).
Låt stå kvar i ugnen med luckan på glänt tills ugnen svalnat.
Lycka till!

*Vill bara nämna det att mina blev ganska tjocka så jag utökade gräddningstiden med kanske 15 min. Det är viktigt att de är knapriga tycker jag, faktiskt hela poängen.
Det är nog bra att bevaka dem i ugnen mot slutet atv gräddningstiden.
Sedan penslade jag bakplåtspappret med olivolja. Det stod olja och då räknar jag med att man tar vilken man vill :-).

Tack snälla Ulrika för receptet!