Min mamma bjöd oss på en vitchoklad panna cotta för flera år sedan.
Gjord på ett recept från vårt favortitprogram ”Halvåtta hos mig”.
(Tror att receptet då hette ”Panna cotta med sommarminnnen” eller nåt´.)
Hursomhelst har detta recept använts flitigt av oss och på senare tid har jag även lagt till lakrits och det blir också jättegott tycker jag.
Fick en burk lakritssirap av min svärmor och doserar lite på känn från den.

bild

Recept till 4 port.

2,5 dl. grädde
2 msk socker
1,5 st gelatinblad
100g vit blockchoklad
(Ev. lakrits)
Bär till garnering

Koka upp grädden med sockret ett par minuter.
Bryt ner chokladen i en bunke och tillsätt det uppblötta gelatinbladet.
Häll den varma socker/gräddblandningen över och rör till en jämn smet.
(Tillsätt egen smaksättning, tex lakrits under omrörning.)

Häll sedan upp i portionsskålar och ställ in i frysen.
Ta fram skålarna och ställ dem i kylen ett par timmar innan servering.
(Jag gör alltid den här rätten dagen innan jag skall bjuda på den. )
Vid servering, ta fram skålarna ur kylen och garnera efter smak, et voilà!